Algemene voorwaarden
Artikel 1 Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Opdrachtnemer: Plan Administraties
1.2 Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie de overeenkomst wordt
gesloten.
1.3 Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen
Opdrachtnemer en opdrachtgever. Wijzigingen in deze voorwaarden dienen
door beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn bevestigd.
2.2 De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden
dienen te worden betrokken.
Artikel 3 Offertes
3.1 Alle door opdrachtnemer uitgebrachte offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders aangegeven.
3.2 Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd.
3.3 De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders aangegeven.
Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst
4.1 De overeenkomst komt tot stand zodra opdrachtnemer aan opdrachtgever heeft laten weten dat de opdracht tot dienstverlening wordt aanvaard.
Artikel 5 Uitvoering van de overeenkomst
5.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren met inachtneming van de gedrags- en beroepsregels.
5.2 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
5.3 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen.
5.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Tevens is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gegevens door opdrachtgever te laat zijn aangeleverd.
5.5 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten, totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 6 Contractsduur; uitvoeringstermijn
6.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen, dan wel uit de inhoud, aard of strekking van de opdracht
voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
6.2 Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden
een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient opdrachtgever opdrachtnemer derhalve schriftelijk
in gebreke te stellen.
Artikel 7 Wijziging van de overeenkomst
7.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering
het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen
partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
7.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het
tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
7.3 Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties heeft, zal opdrachtnemer opdrachtgever hierover van tevoren
inlichten.
7.4 Indien een vast tarief is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
7.5 In afwijking van lid 3 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan haar kunnen worden toegerekend.
Artikel 8 Geheimhouding
8. Opdrachtnemer is – behoudens wettelijke verplichtingen tot openbaarmaking – verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Dit betreft alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, evenals alle uit de werkzaamheden voortvloeiende (cijfermatige) resultaten. Tevens betreft dit alle door opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen, die niet zijn bedoeld om derden hiervan te voorzien.
Artikel 9 Intellectuele eigendom
9.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van deze Algemene Voorwaarden behoudt opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de auteurswet.
9.2 Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door opdrachtgever.
9.3 Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 10 Opzegging
10.1 Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
Artikel 11 Ontbinding van de overeenkomst
11.1 Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen ten opzichte van opdrachtgever op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met opdrachtgever, zonder enige in gebreke stelling en zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden een en ander onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, indien;
a. opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting ten opzichte van opdrachtnemer.
b. opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of door opdrachtgever of een derde een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.
c. opdrachtgever surseance van betaling heeft aangevraagd of dit al dan niet voorlopig, aan hem is verleend.
d. het bedrijf van opdrachtgever wordt stilgelegd of geliquideerd.
e. indien beslag op goederen van opdrachtgever wordt gelegd, dan wel indien opdrachtgever onder bewind of curatele wordt gesteld. Voorts zullen alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, uit welke hoofde ook, terstond en in zijn geheel opeisbaar zijn.
Artikel 12 Gebreken; klachttermijnen
12.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door opdrachtgever binnen acht (8)
dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen veertien (14) dagen na voltooiing van de betreffende
werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer.
12.2 Indien een klacht gegrond is, zal opdrachtnemer de werkzaamheden
alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor opdrachtgever aantoonbaar
zinloos is geworden. Dit laatste dient door opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
12.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of
zinvol is, zal Opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen
van artikel 16.
Artikel 5 Uitvoering van de overeenkomst
5.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren met inachtneming van de gedrags- en beroepsregels.
5.2 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
5.3 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen.
5.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Tevens is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gegevens door opdrachtgever te laat zijn aangeleverd.
5.5 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten, totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
Artikel 13 Honorarium
13.1 Voor alle aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt aangeboden
of is overeengekomen, gelden de leden 2, 6 en 7 van dit artikel. Indien geen vast honorarium
wordt overeengekomen, gelden de leden 3 tot en met 6 van dit artikel.
13.2 Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium per jaar, per kwartaal of per maand overeenkomen.
13.3 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld
op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke
uurtarieven van opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de
werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
13.4 Eventuele kostenramingen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders aangegeven.
13.5 Bij opdrachten met een looptijd van meer dan één (1) maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
13.6 Indien opdrachtnemer met opdrachtgever een vast honorarium of
uurtarief overeenkomt, is opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot
verhoging van dit honorarium of tarief, indien dit door prijsstijgingen noodzakelijk is geworden.
13.7 Indien een vast tarief is afgesproken, maar de werkzaamheden blijken in de praktijk
omvangrijker dan bij het aangaan van de overeenkomst kon worden voorzien, kan het
honorarium door opdrachtnemer aangepast worden. Opdrachtnemer dient dit altijd schriftelijk aan opdrachtgever mee te delen.
Artikel 15 Incassokosten
15.1 Alle in redelijkheid gemaakte kosten, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, met betrekking tot de invordering van de door opdrachtgever verschuldigde en niet tijdig voldane bedragen, komen ten laste van opdrachtgever.
15.2 Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 16 Aansprakelijkheid
16.1 Voor alle schade van de opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdige of niet behoorlijke uitvoering van de opdracht, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer in ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van het met de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt, verband houdende in rekening gebrachte of het in rekening te brengen bedrag over de periode, waarin de werkzaamheden waardoor de schade is veroorzaakt, zijn verricht.
16.2 Bij werkzaamheden, die een langere looptijd hebben dan een jaar is de aansprakelijkheid in ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van het met de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt verband houdende in rekening gebrachte of in rekening te brengen bedrag over het laatste kalenderjaar, waarin de werkzaamheden, waardoor schade is veroorzaakt, zijn verricht. 16.3 Voor alle indirecte schade, waaronder mede begrepen stagnatie in de geregelde gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever, of andere bedrijfsschade, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door een fout in de uitvoering van de werkzaamhedendoor opdrachtnemer, is deze nimmer aansprakelijk.
16.4 Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade, die direct of indirect verband houdt met de vertraging of met opschorting als bedoeld in artikel 9 of 14 lid 1. Voorts is artikel 16 in een dergelijk geval van toepassing.
16.5 Opdrachtnemer heeft en behoudt te allen tijde het recht om, indien en voor zover mogelijk, de schade van opdrachtgever ongedaan te maken.
16.6 Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging of teloorgang van de bij hem of derden opgeslagen gegevens en bescheiden van de opdrachtgever.
16.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van gegevens en/of bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post of koeriersdienst, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
Artikel 17 Overmacht
17.1 Onder overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken,voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
17.2 Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen,indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
17.3 Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan twee (2) maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Artikel 18 Toepasselijk recht
Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.